Nazwa projektu: Budowa Dolnośląskiej Cyklostrady – Trasa Doliny Baryczy na terenie Gminy Góra
Opis projektu:
Projekt w całym przebiegu zgodny z „Koncepcją sieci głównych tras rowerowych w województwie dolnośląskim – Dolnośląską Cyklostradą” – dot. tras głównych oraz tras z kategorii „Kolej na rowery”. Projekt dotyczy budowy znacznej części Dolnośląskiej Cyklostrady na terenie Gminy Góra. Łącznie w ramach projektu planuje się wykonać 11,893 km trasy rowerowej składającej się z 3 odcinków trasy turystycznej. Przewiduje budowę nowej drogi dla pieszych i rowerów (8,7 km), wyznaczenie trasy rowerowej na istniejącej nawierzchni (3,193 km) oznakowanie istniejącej drogi dla pieszych i rowerów (Kłoda Górowska), montaż dwóch MOR-ów – jeden w standardzie podstawowym, drugi w standardzie wyższym, nasadzenia drzew, montaż tablic informacyjnych. Trasa rowerowa rozpoczyna się w obrębie Ślubów, na granicy z Gminą Wąsosz, a kończy się w miejscowości Góra, ul. Wincentego Witosa, gdzie łączy się z wybudowaną w roku 2023 ścieżką rowerowo-pieszą, która również stanowi część Dolnośląskiej Cyklostrady. W ramach projektu planowane są dostawy z zakresu małej architektury i tablic/oznakowania realizacja działań edukacyjnych.
Przebieg szlaku rowerowego został określony względem ograniczenia antropopresji poprzez kanalizowanie ruchu turystycznego dot. Obszaru Chronionego Krajobrazu Dolina Baryczy. Inwestycja nie jest zlokalizowana na obszarach Natura 2000. Realizacja projektu jest odpowiedzią na zidentyfikowane problemy w zakresie niskiego udziału transportu w ogólnej strukturze transportowej, co skutkuje nadmiernym rozwojem indywidualnego transportu prywatnego, pogarszającym się stanem środowiska naturalnego, pogarszającym się stanem zdrowia społeczeństwa, brakiem wykorzystania potencjału turystycznego i intermodalnego.
Celem głównym projektu jest: Stworzenie systemu szlaków rowerowych w ramach kanalizowania ruchu turystycznego na obszarach chronionych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Cele szczegółowe to: wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie ogólnym, wykorzystanie lokalnego potencjału turystycznego, pozytywne oddziaływanie na środowisko naturalne, redukcja pyłów i gazów do powietrza atmosferycznego, poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego i akceptacji społecznej dla tej formy transportu. Projekt nie powoduje negatywnego oddziaływania na środowisko, nie generuje niszczenia siedlisk zwierząt i jest realizowany zgodnie z poszanowaniem wszystkich zasad horyzontalnych.
Całkowita wartość projektu – 8 238 809,97 PLN
Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu – 8 238 809,97 PLN
Dofinansowanie 80% – 6 591 047,97 PLN, w tym: